Nový občanský zákoník vstoupil i do e-shopů, zaregistrovali jste jej?

Po letech dohadů, věcných i čistě politických diskuzí, které v posledním roce eskalovaly, vstoupil 1. ledna tohoto roku v účinnost nový občanský zákoník. Jelikož nejsme právníci a ani ve svém volném čase neholdujeme listování v paragrafech, předpisech a vyhláškách, nechceme vám v dnešním úterníku vysvětlovat, co přesně znamená ten a ten paragraf z celkového množství 3081. Nejspíš toho o „novém občanovi“, jak se mu v právnické hantýrce přezdívá (kolega našeho kolegy má známého, jehož známý má v širší rodině manželku advokáta, takže toto je ověřená informace), víme asi tolik jako většina lidí v této zemi. Tedy že jeho vstoupení v účinnost znamená drobné i velké změny snad ve všech možných činnostech, na které si vzpomenete. Nová doba, chtělo by se říci s klasikem českých komedií, ale zase není nutné si tuto malou revoluci v mezilidských vztazích vysvětlovat nějak příliš dramaticky.

Pojďme ale již přímo k tématu dnešního článku, kterým je dopad nového občanského zákoníku (NOZ) na oblast, která se týká nás a nejspíš také valné většiny vás, čtenářů tohoto blogu, tedy provozování e-shopů. Ano, ani majitelům e-shopů v České republice se změny nevyhnuly. O které nejvíce zásadní se jedná, si nyní řekněme:

→ Především NOZ bere spotřebitele jako slabší smluvní stranu, a snaží se proto maximálně ochránit jeho práva. Většina paragrafů tedy klade důraz na ochranu spotřebitele.

→ NOZ nově ve vztahu spotřebitele a podnikatele (majitele e-shopu) stanovuje konkrétní ujednání ve smlouvě, která nemohou být platná, jelikož by došlo k nerovnováze v tomto vztahu. Pokud jsou tato ujednání uvedena v podepsané smlouvě, nebude na ně brán zřetel (klasicky odpadají drobné poznámky pod čarou).

→ Před uzavřením smlouvy o sobě musí podnikatel uvést spotřebiteli dostatek informací. Dle NOZ je nutné zákazníka spravit o své totožnosti, kontaktních informacích, dále popsat nabízené zboží nebo službu, cenu, způsob platby i dodání a popis postupu při obdržení vadného zboží.

→ Při uzavírání smlouvy na dálku (typicky e-shopy) musí platit to, co si smluvní strany dojednaly. Žádné „slibem nezarmoutíš“ od letošního roku nefunguje a spotřebitel je v tomto směru velmi dobře chráněn.

→ Spotřebitel může do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od smlouvy na dálku (opět tedy e-shopy) bez udání důvodů a musí mu být vráceny peníze.

→ Aby platila výše uvedená 14 denní lhůta, musí ale podnikatel zákazníka poučit o právu od smlouvy odstoupit. Jinak se lhůta na vrácení zboží prodlužuje automaticky na rok a 14 dnů.

→ V případě, že zákazník využije svého práva a ve stanovené 14 denní lhůtě odstoupí od smlouvy, běží další lhůta 14 dnů, během které musí zákazník vrátit zboží a podnikatel peníze. Stejně tak jsou spotřebiteli vráceny náklady na dodání zboží (nejlevnější varianta). Náklady na vrácení zboží nese ovšem spotřebitel, opět ovšem pouze v případě, že jej o tom podnikatel předem informuje.

→ Reklamace a dvouletá reklamační lhůta platí i nadále. Spotřebitel může vadné zboží reklamovat, jen se toto již nenazývá reklamace, nýbrž právo z vadného plnění. NOZ zde rozlišuje mezi nepodstatným porušením smlouvy a podstatným porušením smlouvy. Důležitým faktem může například být, zda při závadě není ohrožena bezpečnost spotřebitele (pak se jedná o podstatné porušení smlouvy a v tomto případě si může spotřebitel zvolit, zda chce vrátit peníze či zboží vyměnit). Při nepodstatném porušení pak má spotřebitel právo na opravu vady, nebo dostane na opravu přiměřenou slevu.

Toto jsou základní informace, které by měl každý podnikatel provozující internetový obchod znát a aplikovat je do své praxe. Drobných detailů i dalších více podstatných věcí je samozřejmě i ve vztahu k e-shopům ještě mnohem více. Na to již ale prostor tohoto blogu nestačí a i zde platí, že konzultací s právníkem samozřejmě nic nezkazíte, spíše naopak.

Co se různých informativních dokumentů týká (poučení o právu odstoupit od smlouvy apod.), určitě jich najdete na internetu několik verzí. A je skutečně dobré si je připravit a k e-mailům přikládat. Pro e-shopy, které vyvíjíme na systému PrestaShop, jsme navíc vytvořili speciální modul, který toto odesílání příloh automaticky umožňuje (v případě zájmu nás kontaktujte ZDE).

Pokud budete mít jakékoliv otázky nebo přání, pište samozřejmě také do komentářů pod článkem.

Tomáš Ryvola & Vít Chmura
Jednatelé WebNaut s.r.o.

Příspěvek byl publikován v rubrice Obecné, Úterníky a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Komentáře nejsou povoleny.